Väylänpito maakunnille

Valtiovarainvaliokunnan mietintö ensi vuoden budjetista sisältää Espoolaisille riemunaiheen, sillä Länsimetron jatko Kivenlahteen on saamassa sinetin. Raide-Jokerille ei sen sijaan ole herumassa rahoitusta, joten sen toteutus siirtyy jonnekin määrittelemättömään tulevaisuuteen. Raide-Jokeri tarvitsisi yhtä voimakkaan lobbausorganisaation kuin Länsimetro, sillä väyläinvestointien rahoitusmalli on perustavanlaatuisesti rikki.

Olisi ilmeisen hyvä asia, että liikenneväyläinvestoinneista päätettäisiin käsi kädessä maankäytön kanssa. Näin ei kuitenkaan tehdä. Valtiollisista väyläinvestoinneista päätetään detaljitasolla siellä, missä käsitys maankäytöstä on ohutta yläpilveä. Maakunnat sen sijaan suunnittelevat maankäyttöään lähinnä valtion rahoilla:

Päätökentekotaso Maankäytön suunnittelutaso Liikenneinvestointien päätöstaso
Valtakunnallinen Valtakunnallisen alueidenkäyttötavoitteet Valtion osallistuminen väyläinvestointeihin
Seudullinen Maakuntakaavoitus -
Alueellinen Yleiskaava Liikennesuunnitelma
Paikallinen Asemakaava Katusuunnitelma

On ilmiselvää, että tällainen "mä tarjoon, sää maksat"-asetelma luo kaikenlaisia lieveilmiöitä. Ode kirjoitti tästä aiheesta jo 2011 ja totesi:

Kirkkonummi mankui vuosia rahaa Jorvaksentien leventämiseen, jotta kunnan olisi mahdollista kaavoittaa muutama tuhat omakotitonttia lisää pellolle. Nyt sitä rakennetaan. Jos Kirkkonummi olisi joutunut rahoittamaan tämän itse, niitä omakotitontteja ei ehkä olisi kaavoitettu lainkaan. Helsinki miettisi Östersundomin kaavaa uudestaan, jos Kehä III:n tukkiminen ei olisi kaupungille ilmaista.

Ainoa tehtävä jonka jättäisin valtiolle, olisi rataverkon ylläpito ja kehittäminen. Kehä III:n ruuhka ei tunnu Kainuussa, mutta jos juna myöhästyy Jyväskylässä vartin, se saattaa tarkoittaa, että Helsingistä tuleva juna saapuu Ouluun tunnin myöhässä.

Väyläinvestointien rahoituspäätösten siirtäminen maakunnille vapauttaisi kansanedustajien ja valtiollisten virkamiesten työaikaa ja loisi maakuntien liitoille jotain konkreettisia tehtäviä. Nykyään niissä ymmärtääkseni lähinnä juodaan kahvia.

Kategoria(t): Kaavoitus, Liikenne, Metropoli. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.